فرهنگِ ما

درباره فرهنگهای محلی مردمان ایران ، و گاه سایر مردمان جهان است

فرهنگِ ما

درباره فرهنگهای محلی مردمان ایران ، و گاه سایر مردمان جهان است

نام وبلاگ گویای هدف و محتوای آن است ؛ و مطالب آن در چارچوب :
فرهنگ در محلٌه ها ( مردم شناسی )
فرهنگهای شهرها و روستاها ( مردم شناسی )
فرهنگ شهری ( آمایش - شهرسازی و معماری )
نقش فرهنگ در شهرسازی و امور شهری
و.....


« شکم گرسنه منطق نمی شناسد » ؛ اوٌل از همه باید به خورد و خوراک مردم رسید . « مازلو » ی مشهور هم وقتی از زندگی شرح می دهد و نیز ها یاضروریات و لوازم آن را به ترتیب : حیاتی - اساسی - متداول - ثانویه - و... می شمارد ابتدا از خورد و خوراک و پوشاک و مسکن نام می برد ؛ و این موضوع درمد ٌ نظر تمام علمای علوم اجتماعی در تمام زمانها و تمام مکانها بوده است که از « اقتصاد » به عنوان زیر بنای جامعه و « اجتماع » نام برده اند و زمانی این ضرورت به ثبوت می رسد که در جریان جنگی خانمانسوز چون جنگ تحمیلی قرار گرفته باشیم یا قحطی هائی که در ازمنه قدیم به وجود آمده است و هم اکنون هم ایجادش توسط برخی از ناآگاهانی که اتفاقا" خود را مردی از مردم ! معرفی می کنند هیچ بعید نیست .

امٌا اولویت اقتصاد بستگی به اوضاع یک اجتماع دارد : آیا مردم ما هم اکنون چون سودانی ها سرِ گرسنه به بالین می گذارند ؟ چون سومالی ها برهنه  ، یا لااقل پا برهنه مانده اند ؟ بدون مسکن چون هندیان در کنار خیابان می خوابد ؟!.

یاآنکه شکم سیر ، یا بعضا" بسیار سیرِ برخیشان تولید مسئله کرده است : مسائلی چون دزدی و راهزنی که بعضا" تقریبا" وجود نداشته اند و نه تنها مسئله ، بلکه معضلاتی اجتماعی شده اند .

از شهری مثال می زنیم که همین پنجاه - صد سال پیش :

- شاید سالم ترین و صالح ترین مردم جهان را از نظر اخلاقی داشته است ؛ مردمی که به زحمتکشی و قناعت به حق خود شهره بوده اند و به منظور کسب معاش بدون انحراف و توسل به خطا و خشونت به هرکجای جهان مهاجرت و مسافرت می کرده اند . در تهران 50 سال قبل مشهور بود : « یزدی همه جا پیدا می شود مگر در جهنٌم ».

- یزد به عنوان امن ترین شهر ایران و یکی از امن ترین شهر های جهان شناخته می شد .

یزدِ دارالعباده ، با مردمانی ساخته و پرداخته شده نسل اندر نسل ، از جمله در روضه خوانی ها و توسط واعظانی متعظ و عارف از مکتب آقا سید یحیی - آقا میر سید علی و... که تقریبا" همگی « شریف » بودند و مورد فخر بازماندگان خود ...

و حال : 

سرقت کیلویی طلا در راهزنی مسلحانه جاده یزد

کد خبر تابناک یزد : ۲۹۳۲۷۸تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹19 June 1395

به گزارش تابناک یزد،این مرد گفت: چند سال است در زمینه فروش طلای کیفی فعالیت دارم. به شهری رفتم و چند کیلو طلا خریدم و داخل کیف گذاشتم تا پس از بازگشت به یاسوج طلاها را به مغازه چند طلافروش ببرم و به آنها بفروشم ...

....در میانه راه ناگهان چهار مرد که همگی مسلح بودند و نقاب به چهره‌هایشان زده بودند راهم را سد کردند..

آیا این چهار نفر که نقابشان نزد پلیس برداشته شد از فرهنگ اصیل شهر یزد و اصولا" از این خطٌٌه بودند ؟ یا از مهاجران ؟ هویتشان فاش شد ؟! عکسشان منتشر ؛ تا حدودی به این وسیله متنبه ، و محض پیشگیری های بعدی به مردم شناسانده شدند ؟


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۳۰
علیرضا آیت اللهی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی