فرهنگِ ما

درباره فرهنگهای محلی مردمان ایران ، و گاه سایر مردمان جهان است

فرهنگِ ما

درباره فرهنگهای محلی مردمان ایران ، و گاه سایر مردمان جهان است

نام وبلاگ گویای هدف و محتوای آن است ؛ و مطالب آن در چارچوب :
فرهنگ در محلٌه ها ( مردم شناسی )
فرهنگهای شهرها و روستاها ( مردم شناسی )
فرهنگ شهری ( آمایش - شهرسازی و معماری )
نقش فرهنگ در شهرسازی و امور شهری
و.....

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

فرهنگ و رفتار ؛ تعریف فرهنگ .

فرهنگ یک جامعه به معنی مجموعه ی رفتار اجتماعی در آن جامعه است

اصطلاح « رفتار » شامل تمام اعمال یک موجود زنده است که بیشتر در « روانشناسی علمی » ، بخصوص در مردم شناسی یا درواقع انسانشناسی فرهنگی بکار می رود .

رفتارِ یک نفر بخش قابل شاهده ی فعالیت ها یا اعمال یک موجود زنده توسط دیگران است ؛ یا مجموع :

کنش ها

و

واکنش ها

در موردِ یک حیوان ، یا بخصوص یک انسان ، در شرایطی معین .

رفتارهای حیوانی غالبا" غریزی اند و با رفتارهای انسانی متفاوت اند .

منشاء ، فایده و توسعه ی هر رفتاری ،هم به ارتباط موجود زنده با « محیط » اطراف خود مربوط می شود ؛ و هم به « وراثت » ؛ یعنی آنچه که از پدران و مادران خود به ارث برده است .

مهم ترین رفتار انسانی را اینگونه طبقه بدی کرده اند :

- رفتار تغذیه ای

- رفتار جنسی

- رفتار بامادر

- رفتار اجتماعی ؛ به طور کلٌی

- رفتار تهاجمی

- رفتار دفاعی یا فرار از خطر ، یا درصورتی که هیچ یک از این دو ممکن نباشد رفتار بازدارنده .

تمام فعالیت روانشناسی علمی متوجٌه رفتار است و به این دلیل آنرا علم رفتار هم خوانده اند ؛ حال آنکه نقش مردم شناسی یا انسانشناسی فرهنگی در بین علوم رفتاری فقط به توصیف « رفتار یک جامعه ، یک اجتماع ، یا در واقع یک گروه اجتماعی ختم می شود .


تعریف فرهنگ ، رفتار ، کنش و واکنش ، علوم رفتاری ، مردم شناسی ، انسان شناسی فرهنگی ، رفتار غذائی ، رفتار جنسی ، رفتار اجتماعی ، رفتار تهاجمی ،


منبع اصلی :

https://fr.wikipedia.org/wiki/Comportement


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۵ ، ۱۸:۲۷
علیرضا آیت اللهی


« شکم گرسنه منطق نمی شناسد » ؛ اوٌل از همه باید به خورد و خوراک مردم رسید . « مازلو » ی مشهور هم وقتی از زندگی شرح می دهد و نیز ها یاضروریات و لوازم آن را به ترتیب : حیاتی - اساسی - متداول - ثانویه - و... می شمارد ابتدا از خورد و خوراک و پوشاک و مسکن نام می برد ؛ و این موضوع درمد ٌ نظر تمام علمای علوم اجتماعی در تمام زمانها و تمام مکانها بوده است که از « اقتصاد » به عنوان زیر بنای جامعه و « اجتماع » نام برده اند و زمانی این ضرورت به ثبوت می رسد که در جریان جنگی خانمانسوز چون جنگ تحمیلی قرار گرفته باشیم یا قحطی هائی که در ازمنه قدیم به وجود آمده است و هم اکنون هم ایجادش توسط برخی از ناآگاهانی که اتفاقا" خود را مردی از مردم ! معرفی می کنند هیچ بعید نیست .

امٌا اولویت اقتصاد بستگی به اوضاع یک اجتماع دارد : آیا مردم ما هم اکنون چون سودانی ها سرِ گرسنه به بالین می گذارند ؟ چون سومالی ها برهنه  ، یا لااقل پا برهنه مانده اند ؟ بدون مسکن چون هندیان در کنار خیابان می خوابد ؟!.

یاآنکه شکم سیر ، یا بعضا" بسیار سیرِ برخیشان تولید مسئله کرده است : مسائلی چون دزدی و راهزنی که بعضا" تقریبا" وجود نداشته اند و نه تنها مسئله ، بلکه معضلاتی اجتماعی شده اند .

از شهری مثال می زنیم که همین پنجاه - صد سال پیش :

- شاید سالم ترین و صالح ترین مردم جهان را از نظر اخلاقی داشته است ؛ مردمی که به زحمتکشی و قناعت به حق خود شهره بوده اند و به منظور کسب معاش بدون انحراف و توسل به خطا و خشونت به هرکجای جهان مهاجرت و مسافرت می کرده اند . در تهران 50 سال قبل مشهور بود : « یزدی همه جا پیدا می شود مگر در جهنٌم ».

- یزد به عنوان امن ترین شهر ایران و یکی از امن ترین شهر های جهان شناخته می شد .

یزدِ دارالعباده ، با مردمانی ساخته و پرداخته شده نسل اندر نسل ، از جمله در روضه خوانی ها و توسط واعظانی متعظ و عارف از مکتب آقا سید یحیی - آقا میر سید علی و... که تقریبا" همگی « شریف » بودند و مورد فخر بازماندگان خود ...

و حال : 

سرقت کیلویی طلا در راهزنی مسلحانه جاده یزد

کد خبر تابناک یزد : ۲۹۳۲۷۸تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹19 June 1395

به گزارش تابناک یزد،این مرد گفت: چند سال است در زمینه فروش طلای کیفی فعالیت دارم. به شهری رفتم و چند کیلو طلا خریدم و داخل کیف گذاشتم تا پس از بازگشت به یاسوج طلاها را به مغازه چند طلافروش ببرم و به آنها بفروشم ...

....در میانه راه ناگهان چهار مرد که همگی مسلح بودند و نقاب به چهره‌هایشان زده بودند راهم را سد کردند..

آیا این چهار نفر که نقابشان نزد پلیس برداشته شد از فرهنگ اصیل شهر یزد و اصولا" از این خطٌٌه بودند ؟ یا از مهاجران ؟ هویتشان فاش شد ؟! عکسشان منتشر ؛ تا حدودی به این وسیله متنبه ، و محض پیشگیری های بعدی به مردم شناسانده شدند ؟


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۵ ، ۱۷:۱۰
علیرضا آیت اللهی