فرهنگِ ما

درباره فرهنگهای محلی مردمان ایران ، و گاه سایر مردمان جهان است

فرهنگِ ما

درباره فرهنگهای محلی مردمان ایران ، و گاه سایر مردمان جهان است

نام وبلاگ گویای هدف و محتوای آن است ؛ و مطالب آن در چارچوب :
فرهنگ در محلٌه ها ( مردم شناسی )
فرهنگهای شهرها و روستاها ( مردم شناسی )
فرهنگ شهری ( آمایش - شهرسازی و معماری )
نقش فرهنگ در شهرسازی و امور شهری
و.....

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

ما در اینجا با فرهنگ به مفهوم وسیع این کلمه روبرو نخواهیم بود .آنچه بیشتر در مدٌ نظر ما است بادوام یا به اصطلاح آداب و رسوم و سنن است که مورد مطالعات انسانشناسی و مردم شناسی قرار می گیرند و به نظر بعضی در سه شاخه اساسی :

اسطوره شناسی - 

- فولکلور ( فرهنگ مردم )

- هنرهای دستی سنٌتی

مطالعه ی هنرهای دستی سنٌتی که در مقوله ی « تکنولوژی در مردم شناسی » می گنجد شاید از تخصص های ما باشد که شاگرد امثال بلفه ، راویس ، برمبرژه و محمود روح الامینی از شاگردان لروا گوران ، پدر تکنولوژی در مردم شناسی ، بوده ایم .

مطالعات فولکلور یا فرهنگ مردم حدود هجده سال مشغله ی اصلی و مشاغل رسمی نویسنده حاضر را تشکیل می داده است ؛ و بیش از همه تکنولوژی بومی و سنٌتی در ارتباط با صنایع دستی را شامل می شده است .

به این ترتیب سر و کار ما در این بخش بیشتر با اموری است که معمولا" تحت عتوان « میراث فرهنگی » مطرح می شوند .

حوزه کار ما بیشتر در داخل مرزهای کشور ایران و بنابر این مردم ایران است :

مردم ایران به نظر می رسد بیش از اینکه به امروز و واقعیات و حقایق زندگی کنونی بپردازند تحت تاثیر و وابسته با اساطیر قدیمی هستند ؛ وشاید بتوان گفت که همچنان نه فقط در قرن ها قبل از این ، و تاریخ ، بلکه در اسطوره ها زندگی می کنند .

توهمات و خرافاتی اساسی که در اذهان آنان وجود دارد آنان را گاه در مجامع علمی جهان اصولا" مردمی احساسی ، متوهم و خرافاتی معرفی کرده است .

اعتقادات ایرانیان و آئین ها و به طور کلٌی آداب و رسوم و سنن ایشان نیز شهرتی جهانی یافته است .

معماری و شهر سازی و صنایع دستی ایرانی از حفر قنات و مقررات استفاده از آنتا معماری مذهبی ، معماری و شهرسازی خشت خام ، ... تا قالی نیز چشمگیر است . 

امٌا همین معماری خشت خام در شمال کشور یا کردستان جای خود را به نوعی دیگر می دهد قالی به دونوع اساسی فارسیباف و ترکباف تقسیم می شود و اصولا" :

ایران یکی از بزرگترین موزائیک های فرهنگی جهان است

به خصوص به این دلیل که : ایران بر سر چهار راهی فرهنگ جهان قدیم قرار داشته است .

اقیانوسی از اعتقادات ، آداب و رسوم و سنن و مظاهر فرهنگی ...


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۴ ، ۰۷:۵۴
علیرضا آیت اللهی

وقتی ما از فرهنگ ایران زمین گفتگو می کنیم منظورمان این نیست که فرهنگی منسجم و واحد ، منطبق با سرزمین ایران وجود دارد و مثلن « فرهنگ ملٌی ایران » خوانده می شود ؛ اگرچه برخی مقالات و کتاب ها به فرهنگ ملل مختلف پرداخته اند و حتی مثلن مردم شناس مشهور آمریکائی ، خانم پروفسور مارگارت مید ، که در باره « فرهنگ کشور فرانسه » کتابی تالیف کرده است ، به فرهنگ یک کشور پرداخته اند . 

با اینهمه منظور ما در این جا نه چیزی واحد و منسجم بنام فرهنگ ملٌی ایران ، تمام فرهنگ ها و خرده فرهنگ هائی است که سراسر فلات ایران را فرا گرفته اند و هریک به یک « مردم » ، یک « ناحیه » و... تعلق دارند ، یا تعلق بیشتری دارند و ما مجموعا" به آنها فرهنگ مردم ایران می گوئیم که شاید صحیح تر آن از لحاظ زبان فارسی فرهنگ های مردمان ایران باشد .

ایران کشوری کوچک ، جدید و تمدنی سااده نیست که در یک مردم ، و یک فرهنگ بگنجد ؛ بلکه کشور پهناوری است که از نواحی و مردمان متعدد و متفاوت ، با روابط تاریخی ئی چند هزارساله با سایر کشورها ، تشکیل شده است و همین تعدد و تفاوت فرهنگی است که به آن غنا بخشیده در سراسر جهان متمایز ساخته است :

- چه بخواهیم و چه نخواهیم در طول تاریخ با مردمانی دیگر مراوده فرهنگی داشته به خصوص قسمت اعظم فرهنگ ما از دین مبین اسلام که از خارج از سرزمین ایران بر خاسته است ناشی می شود : فرهنگ های خارجی بومی شده

- فرهنگ نواحی متفاوت ایران در طول تاریخ و به خصوصتحت تاثیر حوادث تاریخی با یکدییگر تفاوت یافته حوزه هائی فرهنگی تشکیل داده اند و چگونه می توان فرهنگ بلوچستان را با فرهنگ گلستان و آذربایجان یکی و در چارچوب چیزی بنام فرهنگ ملٌی تلقی کرد ؟! .

معیار های ثبات فرهنگی در برخی از مناطق کشور ، نژاد و قومیت و امور سیاسی نیز مطرح اند .


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۹۴ ، ۱۷:۲۰
علیرضا آیت اللهی